שועלת סרט - ברברה סטנוויק

ברברה סטנוויק הייתה שחקנית שיכלה לגלם שועלה בקלות כפי שהיא יכלה לשחק את הקורבן. היו לה פנים שיכולות להיות סקסיות וקשות, אמפטיות ואכזריות, הכל באותו רגע. היא לא פחדה מלגלם דמויות שלא התנצלו לגבי שאיפותיהן או חסרות רחמים לגבי השגת מה שהן רוצות. אפשר לומר שהתכונות הללו היו מה שהפכו אותה למושלמת לכל כך הרבה תפקידים ככוכבת קולנוע. סטנוויק לא פחדה מלשחק תפקידים שדרשו ממנה להשתמש בגברים באופן לא מתנצל או ללבוש פרסונה שעומדת בסתירה לאישיותה, כדי להתקדם. ומכיוון שלא התקשתה לשחק תפקידים מסוג זה, לעתים קרובות אנו חושבים עליה יותר ככוכבת קולנוע מאשר סתם עוד שחקנית. בואו נסתכל מקרוב על הקריירה שלה ונראה מדוע כל כך הרבה אנשים מחשיבים את ברברה סטנוויק כאחת מכוכבות הקולנוע הגדולות אי פעם.

השנים המוקדמות

ברברה סטנוויק נולדה בשם רובי קתרין סטיבנס בברוקלין, ניו יורק, בשנת 1907. הוריה היו ממעמד הפועלים אך שאפתנים. אביה היה צייר בית במקצועו, אבל הוא גם פעל בצד - בעיקר בתפקידי משנה או שייקספיר. אמה הייתה אחות. היא הייתה השנייה מבין שלושה ילדים. ברברה הייתה מספרת את הסיפור שהוריה עבדו יום אחד, והאחות הייתה בחוץ. אז היא ואחת מאחיותיה טיפלו בילד השני. אבל הם הכניסו את התינוק לתנור במקום לעריסה. למרבה המזל, לא היה נזק מתמשך, אבל ברברה תמיד אמרה שזה הזמן שבו היא הבינה שהיא רוצה להיות שחקנית. כנערה היא קיבלה עבודה כדוגמנית. וכפי שעשתה עם כל כך הרבה מתפקידיה, היא קיבלה שם אחר - ברברה סטנוויק. כדוגמנית, היא טיילה בארץ עם ה"זיגפלד פוליז". היא גם מצאה זמן לקבל את התואר בתיכון. והיא התחתנה. הדוגמנות שלה הובילה לחוזה עם פרמאונט. והיא עשתה כמה חלקים לפני שקיבלה פריצה גדולה ב-1930. היא לוהקה לתפקיד הראשי במחזה "דלת אל המוות".

שנות ה-30: להפוך לכוכב

עד 1932, סטנוויק הפך לכוכב. היא לוהקה ל"אחות לילה", הסרט הראשון במה שיהפוך ל"Dr. סדרת Kildare. היא שיחקה מול גארי קופר ב"קול הצב". בשנת 1934, היא לוהקה לסרט שייצור את תדמיתה כאישה קשוחה וחונקת שתעשה כל מה שצריך כדי להצליח. הסרט היה "Baby Face", והוא היה להיט מופלא. באותה שנה היא נישאה לשחקן רוברט טיילור. אבל הנישואים שלהם יתבררו כסלעים, כשטיילור מתקשה להתמודד עם הלחץ של להיות נשוי לכוכב הוליוודי. נישואיהם יהיו מושפעים מהשתייה שלו ומההתעללות שלו. אבל זה נמשך עד שמת ב-1969.

שנות ה-40: ההצלחה הגדולה ביותר

בשנת 1940, סטנוויק הגיעה לצעדה ככוכבת קולנוע. והיא עשתה את זה באחד הסרטים הגדולים בכל הזמנים. היא כיכבה כבעלת סלון ב"המערבי" עם גארי קופר. הסרט זכה להצלחה מסחררת, ותפקידה זיכה אותה במועמדות לאוסקר לשחקנית הטובה ביותר. הסרט הבא שלה ב-1941 גם זיכה אותה במועמדות לאוסקר. היא גילמה אסיר משוחרר שמסתבך עם אדם שמנסה לתפוס נמלט ב"כדור האש". בסרט כיכב גם גארי קופר, יחד עם השחקנית זוכת האוסקר החריפה, ברברה אוניל.

שנות ה-50: מעבר לכוכב הקולנוע

סטנוויק הייתה בשנות ה-40 לחייה כשקודמה ככוכבת קולנוע. היא לוהקה להרבה סרטים גדולים, אבל היא לא הייתה המובילה. לבסוף לוהקה לתפקיד הראשי בסרט "So Big" של 1953. היא גילמה אישה שכותבת ספר על חייה במערב התיכון. הסרט זכה לשבחי המבקרים וזיכה את סטנוויק בפרס האוסקר הראשון והיחיד שלה לשחקנית הטובה ביותר. בשנה שלאחר מכן, היא לוהקה למערבון בשם "טיטאניק", אבל הסרט מעולם לא נוצר. במקום זאת, הסרט הבא שלה היה הסרט "החתונה הגדולה" משנת 1956 עם בעלה האמיתי.

סיכום

סטנוויק הייתה שחקנית שיכולה לגלם שועל באותה קלות כמו שהיא יכלה לשחק קורבן. היא לא התנצלה לגבי שאיפותיה וחסרת רחמים לגבי השגת מה שרצתה. ומכיוון שהיא לא התקשתה לשחק תפקידים מסוג זה, לעתים קרובות אנו חושבים עליה ככוכבת קולנוע במקום סתם עוד שחקנית. הדימוי שלה כאישה קשוחה ומחניקה שתעשה כל מה שצריך כדי להצליח נוצר בשנות ה-30. זו התדמית שנשארת איתה היום, הרבה אחרי שפרשה ממשחק.