כדי שסרט ייחשב לפרס אוסקר, הוא צריך קודם כל להיות ברשימה הקצרה של הסניף המתאים של הסרט באקדמיה. סניפים אלו הם; סניף הבמאים, סניף המפיקים, סניף התסריטאים וכן הלאה. בסך הכל ישנם 17 סניפים רשמיים באקדמיה. לכל אחד מהסעיפים הללו יש מערכת חוקים ותקנות משלו שקובעים אילו סרטים יכולים ולא יכולים להיות ברשימה הקצרה לפרסים המתאימים. לדוגמה, כדי להיות זכאי לפרס אוסקר הסרט הזר הטוב ביותר בכל שנה נתונה, סרט חייב להיות מוקרן בתיאטרון לפחות בשוק אחד מחוץ לארה"ב במהלך אותה שנה קלנדרית או שצולם כולו בשפה זרה עם רצועות דיאלוג גם בשפה אחרת מוקלטת ונכללת בגרסתה הסופית.
כל זוכה אוסקר בסרט הטוב ביותר אי פעם | 1927-2023
איך להיות מועמד לאוסקר
אם אנחנו מסתכלים על אחוז הסרטים שנמצאים ברשימה הקצרה למועמדות בכל שנה נתונה, אנחנו מסתכלים על בין 6-8% מכלל הסרטים שיצאו לאקרנים או הוקרנו בבכורה בבתי הקולנוע במהלך אותה שנה קלנדרית. עיקר הסרטים הרשומים הללו הם מהדורות אולפן שזכו לשבחים או סרטים עצמאיים בעלי פרופיל גבוה שהוקרנו בפסטיבלי סרטים גדולים במהלך השנה המדוברת. כדי להיחשב כהפצה גדולה, סרט צריך להיות מוקרן ב-750 או יותר בתי קולנוע ברחבי הארץ. האולפנים שמאחורי סרטים מסוג זה מוציאים סכום גדול של כסף על פרסום והבטחת שטח מסך כדי למשוך תשומת לב לסרטיהם.
זוכי הסרט הטוב ביותר במאה ה-21
במהלך העשור הראשון של המאה ה-21, האקדמיה העניקה את הסרט הטוב ביותר למגוון רחב של סוגים שונים של סרטים.
הזוכים בפרס זה כללו; גלדיאטור, הסרט הראשון של המילניום החדש (2000), אמריקן ביוטי (1999), שייקספיר מאוהב (1999), מוח יפה (2001), שיקגו (2002), שר הטבעות: שובו של המלך (2003), תינוק מיליון דולר (2004), הטייס (2004), התרסקות (2005), אין ארץ לזקנים (2007), מיליונר סלמדוג (2008), הלוקר הפגוע (2009), נאום המלך (2010) , 12 שנים עבדה (2013), והזוכה האחרון בפרס היוקרתי הזה הוא הספר הירוק (2019).
כל הופעה זוכת אוסקר של המאה ה-21
זוכי הבמאי הטוב ביותר במאה ה-21
על פרסי האוסקר מצביעים במלואם חברי סניף הבמאים של האקדמיה. ככזה, אין זה מפתיע שפרס הבמאי הטוב ביותר הוענק בעקביות לבמאים של סרטים עלילתיים. מאז שנת 2000, האקדמיה העניקה את פרס הבמאי הטוב ביותר ל-14 אנשים שונים. הם; סטיבן ספילברג, גלדיאטור (2000), רידלי סקוט, בלאק הוק דאון (2001), פיטר ג'קסון, שר הטבעות: אחוות הטבעת (2002), קלינט איסטווד, מיסטיק ריבר (2003), מרטין סקורסזה, הטייס (2004), אלפונסו קוארון, ילדי גברים (2005), סטיבן פרירס, המלכה (2006), דני בויל, מיליונר סלמדוג (2008), ג'יימס קמרון, אווטאר (2009), ודיוויד פינצ'ר, הרשת החברתית (2010) .
זוכי התסריט הטוב ביותר במאה ה-21
ענף התסריטאות של האקדמיה אחראי להענקת פרס התסריט הטוב ביותר. כדי שקבוצת תסריטאים תיחשב לפרס זה, עליהם לקבל קרדיט על הגרסה הסופית של הסרט המדובר. האקדמיה העניקה את פרס התסריט הטוב ביותר ל-12 סרטים שונים במהלך העשור הראשון של המאה ה-21. הסרטים הזוכים הללו כוללים; גלדיאטור (2000), ממנטו (2001), שיקגו (2002), שר הטבעות: שני המגדלים (2003), אין ארץ לזקנים (2007), מיליונר סלמדוג (2008), הלוקר הפגוע (2009), הרשת החברתית (2010), 12 שנים עבדה (2013) והספר הירוק (2019).
זוכי הסרט התיעודי הטוב ביותר במאה ה-21
ענף הדוקומנטרי של האקדמיה אחראי להענקת פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר. כדי שסרט דוקומנטרי ייחשב לפרס זה, עליו להיות באורך 80 דקות או יותר ואינו יכול להכיל אלמנטים בדיוניים כלשהם. האקדמיה העניקה את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר ל-7 סרטים שונים במהלך העשור הראשון של המאה ה-21. הסרטים הזוכים הללו כוללים; Taxi to the Dark Side (2007), Man on Wire (2008), Food, Inc. (2009), Inside Job (2010), Black Fish (2013), איימי (2015), ו-Wan't You Be My Neighbor? (2018)
האנימציה הטובה ביותר של המאה ה-21 זוכי סרטים עלילתיים
פרס סרט האנימציה מוענק על ידי סניף האנימציה של האקדמיה. כדי שסרט ייחשב לפרס זה, עליו להיווצר בעיקר באמצעות אנימציה מסורתית. אנימציה ממוחשבת (CGI) אינה מותרת. האקדמיה העניקה את פרס סרט האנימציה הטוב ביותר ל-7 סרטים שונים במהלך העשור הראשון של המאה ה-21. הסרטים הזוכים הללו כוללים; Monsters, Inc. (2001), Finding Nemo (2003), The Incredibles (2004), Cars (2006), Ratatouille (2007), Wall-E (2008), Up (2009), Toy Story 3 (2010), וכן קוקו (2017).
סיכום
כפי שניתן לראות מהרשימה לעיל, אין דפוס אמיתי שניתן למצוא בכל הנוגע לניבוי סרטים עשויים לזכות בפרסים אלה. הדרך האמיתית היחידה לדעת לאילו סרטים יש סיכוי לזכות באוסקר במהלך כל שנה נתונה היא לשים לב היטב לסרטים שיוצאים לאקרנים במהלך אותה שנה ולראות אילו סרטים זוכים לשבחי הביקורת ולתשומת הלב הגבוהה ביותר מצד מבקרי הקולנוע השונים. ופרסומים המכסים את תעשיית הקולנוע.