זה לא סוד שתעשיית הקולנוע הפכה לכר גידול להזדמנויות מרצ'נדייז. בעשורים האחרונים ראינו פיצוץ של מוצרים הקשורים לכוכבי הקולנוע והדמויות האהובים עלינו. אבל עם המיזמים החדשים האלה מגיעים גם אתגרים חדשים למשווקים, שחייבים למצוא דרכים ליצור ביקוש למוצרים שבעצם לא קשורים לסרטים שלהם. במאמר זה, אנו חוקרים כיצד מותגים כמו מארוול הצליחו לשווק בהצלחה את הסרטים שלהם באמצעות עסקאות רישוי, אפליקציות אינטראקטיביות ושלל טקטיקות קידום מכירות אחרות. המשך לקרוא כדי ללמוד עוד.
מהו שיווק סרטים באמצעות רישוי?
רישוי הוא סוג של שיווק שבו מותג יוצר מוצר ולאחר מכן מאפשר לחברות אחרות לייצר ולהפיץ אותו. כאשר אולפן קולנוע נותן רישיון לנכסיו, הוא מאפשר לחברות חיצוניות ליצור מוצרים המבוססים על הדמויות או הנושאים של הסרט. רישוי יכול ללבוש צורה של ביגוד, צעצועים, פריטי אספנות, ספרים או מגוון מוצרים אחרים. וכאשר המוצרים הללו מיוצרים, על החברות המייצרות אותם לשלם אגרה לאולפנים שיצרו אותם. בתמורה לתשלום זה, האולפנים מאפשרים לחברות אלו להשתמש בקניין הרוחני שלהן כדי ליצור מוצרים, בעצם קידום הסרט עבורן. במקרים מסוימים, הרישוי של סרט יכול להוות חלק משמעותי מההכנסות של אולפן קולנוע.
מאחורי הקלעים של שיווק סרטים באמצעות רישוי
ל-Marvel Studios יש כמה טריקים בשרוול כשזה מגיע למבצעים. על ידי בחירה קפדנית אילו מוצרים לשייך למותג, הם יכולים לשווק את הסרטים מבלי להרוות יתר על המידה את השוק. כדי לייצר מוצרים באיכות גבוהה שאנשים ירצו לרכוש, מארוול שיתפה פעולה עם מספר מותגים מהשורה הראשונה. לדוגמה, אודי e-Tron, מכונית עתידנית, הופיעה בסרט. אאודי, שגם ייצרה את המכונית, יצרה דגם במהדורה מוגבלת שאותו מכרו בפרמיה. בנוסף לייצור סחורה יוקרתית, מארוול מצאה הצלחה גם עם מוצרים זולים יותר, כמו ביגוד וצעצועים. הסטודיו מצא שותפים ב-Wal-Mart, Target ו-Hot Topic, שמתמחים בייצור ומכירה של פריטים לא יקרים.
ההצלחה של מארוול עם מוצרים ברישיון
בעוד שאולפנים רבים נרתעים מסחורה, מחשש שזה יסיח את דעתו מהסרטים עצמם, מארוול גילתה שזה יכול להיות כלי רב עוצמה. בעוד שסרטים כמו "הפנתר השחור" ו"הנוקמים: סוף המשחק" הרוויחו מיליונים בקופות, הם גם הניבו כמות ניכרת של הכנסות באמצעות עסקאות רישוי. למשל, כשאולפני מארוול הפיקו את סרטם הראשון, "איירון מן", הם התקשרו בהסכם רישוי עם חברה סינית. החברה הסינית שילמה למארוול עמלה בתמורה לזכויות לייצר צעצועים, ביגוד ומוצרים אחרים בנושא איירון מן. מאז, מארוול ייצרה כמות גדולה של הכנסות הודות לעסקאות הרישוי שלה. עסקאות רישוי ומרצ'נדייז הפכו כה חשובות למותג, עד שהוא יצר חטיבה של החברה המוקדשת לביצוע עסקאות רישוי.
צורות אחרות של שיווק סרטים באמצעות רישוי
בנוסף להפצה של צעצועים, ביגוד ומוצרים אחרים, הרישוי של סרטים פתח שורה של הזדמנויות שיווקיות אחרות. לדוגמה, השילוב של מותגים עם סרטים יכול להתרחב גם לקשרים פרסומיים, שבהם הסרטים מיוצרים באופן זמני בצורה מסוימת. עם יציאתו לאקרנים של "האביר האפל", אולפן האחים וורנר שינה באופן זמני את שם הסרט ל"האביר האפל עולה" כדי להשתלב עם יציאתו של ספר הקומיקס החדש באטמן. הם גם הציבו על הכרזה לוגו בהשראת קומיקס והוסיפו לוגו של "באטמן" לקרדיטים. מיתוג של סרטים עם מוצרי שותפים יכול לבוא גם בצורה של קמפיינים פרסומיים, כמו אתרי אינטרנט קשורים, שבהם מפרסמים סרטים ומותגים ביחד. לבסוף, סרטים יכולים להפוך לחלק ממשחק מציאות רבודה.
שיווק סרטים באמצעות אפליקציות
אחת הדרכים הפופולריות ביותר של אולפנים לייצר הכנסות מסרטים היא באמצעות יצירת אפליקציות הקשורות לסרט. לדוגמה, דיסני הוציאו משחק נייד, "איפה המים שלי?", כקידום לאחד הסרטים שלהם. "איפה המים שלי?" כולל תנין מונפש והורדה יותר מ-150 מיליון פעמים. אבל לדיסני אין מונופול על משחקים לנייד. שורה של אולפנים אחרים יצרו אפליקציות לסרטים שלהם. Clash of Clans, משחק אסטרטגיה פופולרי לנייד, שיתף פעולה עם 20th Century Fox כדי לקדם את הוצאת "The Simpsons: Tapped Out", אפליקציה המבוססת על הזיכיון של Simpsons. בנוסף, אולפנים שחררו מספר אפליקציות מציאות רבודה, המאפשרות לשחקנים לקיים אינטראקציה עם הסרטים.
מילים אחרונות
בתחילת מאמר זה, הזכרנו שתעשיית הקולנוע הפכה לכר גידול להזדמנויות מרצ'נדייז. חלק מזה נובע מכך שהאולפנים מתמקדים יותר מאי פעם ביצירת הכנסות. ולמרות שמוצרי רישוי עשויים להיראות כמו דרך טובה להרוויח כסף, זה יכול להיות קשה לאולפנים למצוא את השותפים הנכונים. למעשה, בעבר, כמה מותגים דחו שותפויות עם אולפנים, כמו אפל, קוקה קולה ועוד רבים אחרים.