כמעט בלתי אפשרי לדמיין תקופה שבה לא היו סרטים. זה פשוט נראה כמו חלק כל כך טבעי מהעולם שהוא בטח היה שם לנצח. אבל זה לא היה, ואפילו יצירתו הראשונית התרחשה במשך עשרות שנים. סרטים הוליוודיים כפי שאנו מכירים אותם היום לא התאחדו עד תחילת שנות ה-1900 ובעקבות היסטוריה מורחבת של צורות אחרות של בידור תמונות נעות שקדמו לה. מאמר זה יחקור את מקורם של סרטים וכיצד הם הגיעו להיות מה שהם היום. נסתכל על קודמים שונים לקולנוע, כגון מופעי עששיות קסמים, מופעי פנטזמגוריה ומופעי הצצה. נצלול גם להמצאות השונות שהובילו לקולנוע כפי שאנו מכירים אותו היום.
למה הם קוראים לזה הוליווד?
מופעי פנסים קסומים
ההיסטוריה של תמונות נעות מתחילה במופעי עששיות קסמים ובצורות מוקדמות אחרות של דימויים מוקרנים. בערך בזמן המצאת הצילום עצמו, אנשים החלו להתנסות בהקרנת תמונות על גבי מסכים, ולאחר מכן יותר ויותר, על קירות. אחת הדוגמאות המוקדמות ביותר הידועות לכך היא צילום של הוצאה להורג המוקרן על קיר. זו דוגמה למחזה המקאברי שליווה לעתים קרובות מופעי עששיות קסמים. מופעי עששיות קסמים החלו לשמש לבידור בתחילת המאה ה-19. הם היו מבשר לבתי קולנוע מודרניים אבל השתמשו בתמונות מוקרנות ולא בסליל קולנוע. עששיות מציגות שקופיות זכוכית משומשות שהיו כהות והוקרנו מפנס. התמונות ששימשו במופעי עששיות קסמים היו לרוב מצוירות ביד וגוונות.
מופעי פנטזמגוריה
מופעי פנטסמגוריה היו סוג של בידור שצמח ממופעי עששיות קסמים בסביבות תחילת המאה ה-20. במובנים רבים, זו הייתה התקדמות טבעית של מופע העששיות, שהניעה את הדימויים האלימים והמקאבריים של מופע הפנסים לגבהים חדשים. המופעים התרכזו לעתים קרובות סביב נושאים של אימה ועל טבעי והציגו לייב אקשן כמו גם תמונות מוקרנות. מופעי פנטסמגוריה הועלו לעתים קרובות בתיאטראות גדולים ויכלו להיות הפקות משוכללות ביותר. לעתים קרובות הם זוכים לסרטים מוקדמים מעוררי השראה. אחד הסרטים המוקדמים ביותר, "בית פנס הקסם", היה התייחסות ישירה למופעי הפנטסמגוריה.
תיאטרון קולנוע נע
התמונות הנעות הראשונות הוצגו בסוף המאה ה-19. אלה היו לעתים קרובות סרטים קצרים שהוצגו באולמות ארקייד או בתיאטראות חידוש. רבים עסקו בצילום טריק פשוט והיו דומים לקינטוסקופ. אחת הדוגמאות הבולטות היא הדגימות של גנרל קורק של ציפורים טרופיות בכלובים. גנרל קורק מוצג כשידיו קשורות מאחורי גבו וכלוב של ציפורים טרופיות על ראשו. ואז כמה רגעים לאחר מכן הוא מוצג כשידיו לא קשורות והציפורים נעלמו. זוהי דוגמה מוקדמת לצילום טריק והדוגמה המוקדמת ביותר לסרט עם נרטיב, בניגוד לתמונה בודדת או סדרת תמונות ללא נרטיב.
הולדת הסרט: האחים לומייר
אחד הצעדים הגדולים הראשונים לקראת לידתם של סרטים מודרניים היה המצאת תמונות נעות על ידי האחים לומייר. האחים לומייר היו חלוצי קולנוע מוקדמים בסוף שנות ה-90. הם התחילו בהקרנת סרטים קצרים בארקייד, אבל העבודה המפורסמת והמשפיעה ביותר שלהם הייתה הסרט העלילתי הראשון שלהם, Workers Leaving The Lumiere Factory. עובדים עוזבים את מפעל לומייר הוא סרט פשוט מאוד. זה מראה עובדים יוצאים ממפעל ואז עוצרים לזמן קצר כדי להביט במצלמה. הסרט היה שקט ורץ קצת פחות מדקה וחצי. זו הייתה טיוטה גסה של הסרט שיכול להיות, אבל זה היה צעד ראשון וחשוב לקראת תמונות נעות כפי שאנו מכירים אותן היום.
הולדתו של הסרט: מצלמת הדיסק ויטאגרף ומסך הדיסק
הצעד האחרון לקראת לידתם של סרטים מודרניים היה תסריט דיסק Vitagraph. תסריט הדיסק היה סדרה של דיסקים המסודרים במסך דיסק שניתן להשתמש בהם להקרנת תמונות נעות. זה היה עליית מדרגה מהקינטוסקופ בכך שהוא אפשר תמונות גדולות ומפורטות יותר וכן מספר גבוה יותר של תמונות בשנייה. תסריט הדיסק היה צעד אדיר קדימה מבחינת טכנולוגיה וניתן היה להשתמש בו כדי ליצור סיפורים וצורות אחרות של תמונות נעות שניתן לצפות בהן על ידי מספר אנשים בו זמנית. תסריט הדיסק יהיה הדבר הקרוב ביותר לאולם הקולנוע המודרני עד המצאת מקרן הסרט. תסריט הדיסק היה צעד חשוב לקראת לידתו של הסרט המודרני. זה הראה שהטכנולוגיה הייתה שם כדי ליצור תמונות נעות שניתן לצפות בהן על ידי קבוצות גדולות של אנשים בבת אחת. זו ההמצאה המשמעותית האחרונה בהתקדמות לעבר הסרט המודרני.
סיכום
ההיסטוריה של תמונות נעות מתחילה במופעי עששיות קסמים ובצורות מוקדמות אחרות של דימויים מוקרנים. התמונות הנעות המוקדמות שנדונות לעתים קרובות כצעדים הראשונים לקראת לידתו של הסרט המודרני הם תסריטי הדיסקים של חברת Vitagraph. אלה היו סרטים מודרניים באמת עם סאונד, תמונות על מסך דיסק ומכונת דיסק להקרין אותם. תסריטי הדיסקים הם הצעד המשמעותי האחרון לקראת הסרט המודרני והדבר הקרוב ביותר לסרט מודרני לפני שאדיסון המציא את מקרן הסרט בסוף שנות ה-90.