האמפרי בוגרט כבש את דמיונם של צופי הקולנוע בשנות ה-40 וה-50 עם הופעותיו בקולנוע נואר. הוא יצר כמה מהדמויות הבלתי נשכחות בתולדות הקולנוע, כולל בלש חסר מזל בשם סם ספייד, שנבגד על ידי בת זוגו, אהובתו וחברו הטוב ביותר, קאדי מגניב נשים שהיה גם רוצח סדרתי, אופורטוניסט עורך דין בדרום מגן על גבר שחור שהואשם ברצח, ומלך סמים שנמלט במנוסה מאספסוף הרוגים. עם כל תפקיד שגילם, הדמות הייחודית של בוגרט כשחקן התחזקה. הוא היה איש של מעט מילים ותנועות מכוונות. פניו היו מקומטים בקווים שהסגירו את חייו הקשים. היו לו פרצי זעם נפיצים שהצביעו על כך שהוא לא ייקח יותר שטויות מאף אחד. והוא תמיד היה מוכן להקריב הכל למען האהבה שוב ושוב ושוב.
רקע כללי
האמפרי בוגרט נולד בשנת 1899 בעיר ניו יורק. אביו היה מנתח ואמו הייתה יופי חברה ידועה. בוגארט החל לשחק בברודווי כשהיה בן 19. תפקידו הקולנועי הראשון היה ב-1926 כנבל במערבון אילם בשם קרב הספרס. ה"טוקי" הראשון שלו היה 1928 של 1928. בוגרט התחתן שלוש פעמים אבל מעולם לא היו לו ילדים. הוא סבל מבעיות בריאות כרוניות במשך רוב חייו ומת מסרטן ריאות ב-1957 בגיל 58. הסרטים המוכרים ביותר של בוגרט הם קזבלנקה, הבז המלטזי, השינה הגדולה והמלכה האפריקאית. הוא זכה בשלושה פרסי אוסקר לשחקן הטוב ביותר, כולל שניים על גילום ריק בליין בקזבלנקה.
10 הסרטים המובילים של המפרי בוגרט
קריירה לפני הכוכבים
במהלך הקריירה המוקדמת שלו, בוגרט שיחק במגוון עבודות מזדמנות. זה כנראה הוגן לומר שאף אחד מהם לא היה זוהר במיוחד. הוא עבד כדייג מסחרי, קוטף כותנה, כורה זהב, חוטב עצים, נהג מכונית מירוץ ועובד שדה נפט לפני שסוף סוף המשיך בקריירת משחק. בוגרט ניסה את כוחו במשחק כבר ב-1922 כשהיה בן 23 בלבד. הוא קיבל חלק בהפקת סיבוב הופעות של המחזה "Tall Timber". לרוע המזל, המופע נסגר לאחר שבוע בלבד. במהלך השנים הבאות, בוגרט עבד בעבודות מזדמנות בזמן שהופיע בהפקות תיאטרון בשכר נמוך. הוא סייר עם כמה חברות מניות והופיע בתיאטרון מניות הקיץ.
סרט נואר והשינה הגדולה
דמותו של האמפרי בוגרט, סם ספייד, בסרט נואר "השינה הגדולה" ייצגה בלש ציני ומאוכזב שראה הכל וסבל מאובדן בחייו האישיים. הוא היה אדם שהתקשה לתת אמון, ובכל זאת היה מוכן להקריב קורבן אישי כדי להגן על אחרים. הוא היה, כפי שאמרה אחת הדמויות, "איש עני שאין לו מספיק כסף כדי להיות אדם עשיר". והוא היה אדם שלא ידחפו אותו ולא ינצלו אותו. דמותו של בוגרט הייתה בלש קשה שראה הרבה מהצד המעורער של החיים ולא היה תמים לגבי המניעים של אחרים. הוא ידע את ההבדל בין נכון לרע, אבל הוא לא תמיד היה מוכן לעשות את מה שהיה 'נכון' אם פירושו להקריב את האינטרסים או שלומו.
להפוך לכוכב
תפקידו הקולנועי הגדול הראשון של בוגרט הגיע ב-1936 כאשר לוהק לעיבוד הקולנועי של "היער המאובן". זו הייתה הפעם הראשונה שהוא עבד עם השחקנית בט דייויס, וזו הייתה תחילתו של שיתוף פעולה ארוך ופורה. בסרט גילם בוגרט דמות בשם דיוק מאנטי, פושע נמלט שמסתתר ביער עם שני נמלטים נוספים. הסרט לא זכה להצלחה מסחרית; עם זאת, הוא זכה לשבחים. בוגרט הופיע בסרט הבא בסרטים "Blackwater" ו"Saratoga" מ-1938. הסרטים האלה לא התקבלו במיוחד, אבל הם הובילו לתפקיד הגדול הבא שלו.
שיעורי מפתח מסם ספייד
לסם ספייד היה לב ונפש פצועים. הוא היה אדם שנבגד על ידי בת זוגו, אהובתו וחברו הטוב ביותר, ולא נותר לו אלא השקפתו הצינית על החיים. למרות שהיה אדם פרטי, הוא היה מוכן לתת אמון ולהיפתח בפני אחרים כאשר הייתה סיבה חזקה לעשות זאת. הוא היה אדם שלא ידחפו אותו, והוא היה מוכן להקריב את האינטרסים שלו למען מישהו אחר. דמותו של בוגרט ב"השינה הגדולה" גילמה את התכונות הללו, והן נכחו בתפקידים אחרים של בוגרט, כמו הבלש המזלזל ב"השינה הגדולה" ועורך הדין הדרומי האופורטוניסט שמגן על אדם שחור שהואשם ברצח ב"במקום בודד" .
מילים אחרונות: "תמיד תהיה לי פריז"
בסופו של דבר, הדמויות של בוגארט תמיד הקריבו הכל למען האהבה. בקזבלנקה, ריק בליין נשאר כשהיה יכול לעזוב עם אהבתו האמיתית, אילזה. הוא נשאר כי ידע שהוא יתחרט על שעזב את העיר ויעזור למדוכאים להתנגד לנאצים. בסרט "המלכה האפריקאית", צ'רלי אלנוט נשאר עם האישה שאהב, למרות שזה עלול לעלות לו בחייו. וב"השינה הגדולה", סם ספייד הקריב את האינטרסים שלו למען האישה שאהב. והמילים האחרונות שלו הן נכון עכשיו כפי שהיו אז.